سامانه نرم افزاری PEMSYS

سامانه نرم افزاری PEMSYS

سامانه PEMSYS تحت Web بوده و تمامی محاسبات انتشار آلاینده ها را مطابق با استانداردهای معتبر انجام داده و گزارش‌های مورد نیاز را به شکل خودکار تولید می‌نماید

PEMSYS1

گسترش فرآیند شریف


سامانه نرم افزاری  PEMSYS

سامانه PEMSYS تحت Web بوده و تمامی محاسبات انتشار آلاینده ها را مطابق با استانداردهای معتبر انجام داده و گزارش‌های مورد نیاز را به شکل خودکار تولید می‌نماید. در حال حاضر تمامی پالایشگاه های گاز و خطوط اصلی انتقال گاز کشور که مجموعا 19269 نقطه انتشار آلاینده می باشد در پایگاه داده سامانه ثبت و ارائه می‌گردند. سامانه PEMSYS قابليت محاسبه، تخمين و درج مستقيم انواع آلاينده‌‌ها را داراست. به جرات می‌توان اذعان نمود که اين سامانه دارای ماژول‌های منحصر به فردی است که بصورت Web در کشور تهيه شده است.

سامانه ایجاد شده قادر است میزان انتشار آلاينده‌هاي هوا را از مکانيزم هاي مختلفي نظير  Leakage، فلر، کوره ها، بویلرها و توربين‌ها به صورت کاملا منطقي و بر طبق استانداردهای معتبر جهانی محاسبه نموده و گزارش دهد. واحدهاي مورد نظر شامل انواع پالايشگاه‌هاي گاز، پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی، انواع واحدهاي تقوييت فشار، تقليل فشار، خطوط لوله، شبکه توزیع و انواع کارخانه‌جات صنعتی مي‌باشد. همچنین محاسبات نرم افزار Tank و Wastewater در این سامانه پیاده‌سازی شده است. ابزارهایی همچون Carbon Footprint و Speciate نیز به این سامانه اضافه گردیده است. به منظور ذخیره اطلاعات در بانک داده‌ها و پشتیبانی سیستم از انواع مختلف واحدهای مورد نظر و گزارش‌گیری آسان ساختاری مناسب و جامع به صورت پایین به بالا در نظر گرفته شده است. این ساختار شامل Unit، Plant، Zone، State و Country خواهد بود. در سامانه مانیتورینگ می‌توان بنا بر نیاز، انواع کاربران را با دسترسی‌های دلخواه در هر سطح ایجاد کرده همچنین به تعریف نقاط الاینده، واحد صنعتی، منطقه و یا استان جدید پرداخت. علاوه بر این کاربر قادر خواهد بود تمامی موارد موجود در بانک اطلاعاتی سامانه را در صورت نیاز ویرایش نماید. لازم به ذکر است سامانه مانیتورینگ از قابلیت ایجاد گزارش در سه قالب صفحات وب، فایل Excel و پیاده سازی در سامانه GIS برخوردار است.


 

PEMSYS2

گسترش فرآیند شریف

سامانه مانيتورينگ،محاسبات و تخمين انواع آلاينده هاي زيست محيطي کل کشور

به موجب کنوانسيون‌هاي بين‌المللي و الزامات محيط زيست سازمان‌هاي زيربط در وزارت نفت ايران و خطرات ناشي از انتشار آلاينده‌هاي زيست محيطي ضرورت تهيه يک ابزار استاندارد و نه دستي با دقتي معين و متالوژي مشخص احساس مي‌شود. سامانه مانيتورينگ،محاسبات و تخمين انواع آلايندهاي زيست محيطي تحت Web بوده و تمامي محاسبات انتشار آلاينده ها را مطابق با استانداردهاي معتبر انجام داده و گزارش‌هاي مورد نياز را به شکل خودکار توليد مي‌ نمايد.
در اين سامانه هدف استخراج کليه آلاينده هاي زيست محيطي هوا از صنايع مختلف کشور شامل پالايشگاه هاي نفت و گاز، پتروشيمي ها، صنايع پايين دستي پتروشيمي، صنايع شيميايي، صنايع غذايي، صنايع متالوژي، ذوب آهن، کارگاه هاي متوسط و کوچک در شهرک هاي صنعتي، کاغذ سازي، نيشکر، قندسازي و غيره که در آن سوخت و آلاينده هاي هوا توليدي مي شود. اين سامانه با استفاده از امکانات مخابراتي کشور و يا بر تکيه بر اينترنت ملي و با استفاده از سروهاي داخل کشور راه اندازي خواهد شد. اين سامانه به سازمان محيط زيست کشور کليه آلاينده هاي هوا را گزارش خواهد نمود. هر کدام از صنايع با دريافت اکانت و ريجستري در اين مجموعه ملزم به وارد کردن اطلاعات صنايع خود خواهند شد. اين مجموعه شرکت هاي دارنده اين ريجستري را در استخراج داده ها و بارگذاري متداوم اطلاعات در طول يکسال راهنمايي و پشتيباني خواهد نمود. اين سامانه دارای سيستم نرم افزاری تحت WEB و همچنين سيستم سخت افزاری نيز می باشد.

 

PEMSYS3
PEMSYS4

گسترش فرآیند شریف

قابليت‌هاي سيستم

 سامانه مانيتورينگ، محاسبات و تخمين انواع آلايندهاي زيست محيطي قابليت محاسبه، تخمين و درج مستقيم انواع آلاينده‌‌ها را داراست. به جرات مي توان اذعان نمود که اين سامانه داراي ماژول هاي منحصر به‌فردي است که بصورت Web در کشور تهيه شده است. سامانه ايجاد شده قادر است ميزان انتشار آلاينده‌هاي هوا را از مکانيزم‌هاي مختلفي نظير Leakage، فلر، کوره ها، بويلرها و توربين‌ها به صورت کاملا منطقي و بر طبق استانداردهاي معتبر جهاني محاسبه نموده و گزارش دهد. واحدهاي مورد نظر شامل انواع پالايشگاه‌هاي گاز، پالايشگاه‌هاي نفت و واحدهاي پتروشيمي، انواع واحدهاي تقوييت فشار، تقليل فشار، خطوط لوله، شبکه توزيع و انواع کارخانه جات صنعتي مي‌باشد. همچنين محاسبات نرم افزار Tank و Wastewater در اين سامانه پياده‌سازي شده است. ابزارهايي همچون Carbon Footprint و Speciate نيز به اين سامانه اضافه گرديده است. به منظور ذخيره اطلاعات در بانک داده‌ها و پشتيباني سيستم از انواع مختلف واحدهاي مورد نظر و گزارش‌گيري آسان ساختاري مناسب و جامع به صورت پايين به بالا در نظر گرفته شده است. اين ساختار شامل Unit، Plant، Zone، State و Country خواهد بود. در سامانه مانيتورينگ مي‌توان بنا بر نياز، انواع کاربران را با دسترسي‌هاي دلخواه در هر سطح ايجاد کرده همچنين به تعريف نقاط الاينده، واحد صنعتي، منطقه و يا استان جديد پرداخت. علاوه بر اين کاربر قادر خواهد بود تمامي موارد موجود در بانک اطلاعاتي سامانه را در صورت نياز ويرايش نمايد. لازم به ذکر است سامانه مانيتورينگ از قابليت ايجاد گزارش در سه قالب صفحات وب، فايل Excel و پياده سازي در سامانه GIS برخوردار است.

PEMSYS5

گسترش فرآیند شریف

گزارش‌هاي توليدي

در گزارشات سامانه مانیتورینگ بیش از 80 نوع آلاینده تخمین زده شده، و گزارش میگردد. که اهم آن ها شامل:

 TOC، VOC، NMHC، GHG، CO2، Capturable CO2، CO، BTEX، N2O، NOx، Sox ،PM، Methane، Ethane، Flared Gas، Consumption Fuel،Released Energy، H2S،Benzene، Toluene، Ethyl Benzene،Xylene و غيره مي باشد که در صورت نياز کاربر، موارد گزارش‌ شده قابل ارتقاء است.

باتوجه به اینکه این سامانه برای کل کشور می‌باشد، متقاضی این سامانه به عنوان End User کلیه صنایع تولیدی و خدماتی می‌باشند که به نحوی مصرف کننده انواع سوخت‌های هیدروکربنی می‌باشند. لذا End-User های ذیل می‌بایست، در این سامانه ریجستر شده و به ازای استفاده از خدمات آن هزینه باید دریافت شود که شامل موارد ذیل می‌باشد:

●  پالايشگاه های گاز

●  پالايشگاه های نفت

●  پخش و پالايش- انبارهای نفت

●  گازهای استانی- ايستگاه ها تقويت و تقليل فشار

●  پتروشيمی ها- هلدينگ خليج فارس- شرکت ملی پتروشيمی

●  صنايع پايين دستی پتروشيمی

●  شهرک های صنعتی- بسته به تعدد واحدهای موجود در آن

●  صنايع خارج از شهرک های صنعتی

●  پايانه های نفت

● راه آهن

● فرودگاه ها

●  نيروگاه های حرارتی

● مرغداری، گاو داری

● کشتيرانی و اسکه ها

● مناطق نفت خيیز جنوب

● شرکت فلات قاره

PEMSYS7

گسترش فرآیند شریف

لینک های مرتبط: