دپارتمان مهندسی فرآیند

دپارتمان مهندسی فرآیند

در این دپارتمان با استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه، قابليت ارائه انواع خدمات مهندسي برای پروژه‌هاي صنعتي بصورت EPCC و مشاوره صورت میپذیرد. خدماتی شامل جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت موجود واحد، مطالعات فنی و اقتصادی، تهیه پیشنهادات فنی و مالی، خدمات مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، مهندسی خرید و راه‌اندازی واحد های صنعتی از جمله خدمات این دپارتمان محسوب میگردد.

دپارتمان مهندسی فرآيند گسترش فرآيند شريف

گسترش فرآیند شریف

                        

مهندسی فرآیند چیست؟

مهندسی فرآیند ( Process Engineering ) از شاخه‌های مهندسی است که در ایران آن را مهندسی شیمی می‌شناسند که بر طراحی، بهره‌برداری، کنترل، بهبود و بهینه سازی فرایند‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مرتبط است. مهندسی فرایند شامل طیف گسترده‌ای از صنایع شیمیایی، پتروشیمی، مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن، مواد پیشرفته، صنایع غذایی، دارویی، توسعه نرم‌افزار و بیوتکنولوژی می‌شود.


مهندسی فرایند در واقع شامل ترجمه نیازهای مشتریان به تأسیسات تولیدی است، تا مواد خام را به موادی با ارزش افزوده بالا تبدیل نماید، که به مرحله بعدی زنجیره تأمین مواد (مرحله بسته‌بندی) منتقل شود. در بعضی فرایندهای در حجم‌های بزرگ‌تر مانند پالایشگاه‌های نفت، تمایل به انتقال محصول خروجی، با شبکه حمل‌ونقل (جاده‌ای یا ریلی) وجود دارد، که در این صورت محصول، به خروجی‌های عمده یا توزیع‌کنندگان هدایت می‌شود. پیش از ساخت، کارهای طراحی مهندسی فرایند با یک نمودار جعبه‌ای (Block Flow Diagram)  آغاز می‌شود، که مواد، عملیات واحد و عملیات انتقال مورد نیاز، در آن نشان داده می‌شود. سپس کارهای طراحی انجام می‌شود تا یک نمودار جریان فرایند(PFD)  مشخص شود. در این نمودار مسیر جریان مواد، تجهیزات ذخیره‌سازی (مانند تانک‌ها و سوله‌ها) عملیات واحد یا انتقال (مانند برج‌های تقطیر، تانک‌های اصلی و یا دریافت کننده، مخلوط کننده‌ها، جدا کننده‌ها، راکتورها، کمپرسورها و پمپ‌ها) همچنین میزان دبی‌ها مشخص می‌گردد. همچين در اين مدرک کليه مسايل کنترل فرآیند اصلی تصميم گیری ميشود. ترموديناميک يکی از پايه‌های اصلی در توسعه و ارايه موازنه جرم و انرژی محسوب ميشود. سپس از نمودارهای جریان فرایند برای توسعه نمودار خطوط لوله و ابزار دقیق (P&ID) استفاده می‌شود، که شامل اطلاعات اندازه خطوط لوله  می‌باشد، تا دبی‌های مورد نظر و کنترل‌های فرایندی نیز تأمین شوند. سپس نمودارهای خطوط لوله و ابزار دقیق، به عنوان پایه برای توسعه "راهنمای عملیات سیستم" مورد استفاده قرار می‌گیرند، که عملیات فرایند را بیان می‌کند.




شرکت فنی مهندسی گسترش فرآیند شریف با هدف طراحی، ساخت و اجرای پروژه‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمیایی و پالایشگاهی آمادگی ارایه خدمات ذیل را دارد:

خدمات مهندسی فرآیند به شرح ذیل است:

● انجام مطالعات امکان سنجی

● ارزیابی اقتصادی طرح‌های مهندسی

● تهیه طرح توسعه میادین نفت و گاز

● ارائه خدمات مهندسی پایه فرآیندهای نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاهی

● بهینه سازی و انتگراسیون فرآیند

● طراحی و سایزینگ تجهیزات فرآیندی

● انجام کارهای پیمانکاری در زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهی بصورت  EPCFو EPC

● ارائه خدمات مهندسی مفهومی، پایه و تفصیلی

● طراحی تجهیزات فرایندی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی

● رفع تنگناهای فرآیندی، چالش‌ها و مشکلات فرایندی موجود در صنایع

● ارائه خدمات مشاوره مهندسی در قالب طرح های همیار فنی

● بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های فرایندی

● استقرار سيستم های مانيتورينگ آنلاين فرآيندی شامل عملکرد تجهیزات فرآیندی، موازنه جرم و انرژی واحدها، محاسبه و تخمين آلاينده های زيست محیطی

● توسعه داشبوردهای مدیريتی برای ارتقا مديريت کل مجتمع ها و واحدها

 

در این دپارتمان با استفاده از  نیروهای متخصص و با تجربه، قابليت ارائه انواع خدمات مهندسي برای پروژه‌هاي صنعتي به صورت EPCC و مشاوره صورت میپذیرد. خدماتی شامل جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت موجود واحد، مطالعات فنی و اقتصادی، تهیه پیشنهادات فنی و مالی، خدمات مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، مهندسی خرید و راه‌اندازی واحد های صنعتی از جمله خدمات این دپارتمان محسوب میگردد. مهندسی فرآیند با توجه به شناخت کامل مواد اولیه و محصول نهایی همچنین بررسی بازار، دید کاملی نسبت به طراحی و احداث واحد های صنعتی دارد.



نرم افزارهای مورد استفاده این دپارتمان شامل:

 Excel-Macr

●  ASPEN-HYSYS

●  ASPEN PLUS

●  ASPEN EDR

●  ASPEN ENERGY ANALYSER

●  ASPEN ECNMIC DESIGN

●  PETRSYM

●  Pr II

●  FLARE net

●  HTFS

●  HTRI

●  PIPE NET

●  PIPE PHASE

●  AUTCAD

●  AFT impulse



استانداردهای مورد استفاده این دپارتمان شامل:

  •  IPS
  •  IGS
  •  NIC
  •  BS
  •  DIN
  •  API
  •  ASME
  •  NACE
  •  TEMA
  •  SHA
  •  NFPA

گسترش فرآیند شریف

لینک های مرتبط :