فلر و زباله سوز آرين اطلس

فلر و زباله سوز آرين اطلس

سیستم فلر دستگاه احتراقی است که در واحدهای صنعتی همچون پالایشگاه‌های نفت و گاز و يا چاه‌های نفتی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تاسیسات صنعتی، سیستم فلر به طور عمده برای سوختن گازهای آزاد شده از شیرهای اطمينان، تنفس مخازن و يا در برخی موارد برای سوزاندن جزئی گازهای انتشار يافته در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

گسترش فرآیند شریف

یكی از مهمترین مسائل مربوط به محیط زیست، دفع مناسب گازهای هیدروكربنی زائد موجود در واحدها و مجتمع های صنعتی، در شرایط عادی و يا اضطراری می باشد.


از متداول ترین روش های دفع، سوزاندن این گازهاست. یكی از متداول ترین تجهیزات سوزاندن این گازها، فلرها هستند. فلرها تجهیزات مناسبی جهت سوزاندن گازهای زائد و رهاسازی آنها در محیط می باشند، احتراق در انتهای بالایی دودكش فلر (Flare Stack) و درارتفاع، جایی كه آتشدان فلر (Flare Tip)  وپيلوت مشعل و جرقه زن ها (Pilot Burners)  قرارگرفته اند، انجام می گیرد.

شركت گسترش فرآیند شریف توانایی طراحی و تولید انواع تیپ فلرها را دارد. اين مجموعه برپايه استانداردهای مهندسی قابليت طراحی فلرها با تیپ های مختلفی را دارد، که در صورت نياز با استفاده از CFD تیپ فلر را برای شرايط مورد نياز طراحی می نمايد. در واحدهای مينی ريفاينری نیز موضوع مستثنی نبوده و بايد اين گازها بصورت ايمن سوزانده شود. برخی از اين واحدها دارای واحدهای تصفيه روغن می باشد که به شدت دارای بو زننده ای است. در صورت لزوم میتوان آن را از طریق شستشو در واحد Soda/Lime Scrubber و حذف ذرات معلق، بعد سوزاندن آن در فلرها بی بو کرد.


پروژه نصب فلر به همراه Flame Arrestor، Water Seal Drum، Gas Barrier، Flare Stack در شرکت آرین اطلس در حال انجام می باشد که از نوع Elevated Flare می باشد.


 



فلر و سيستم زباله سوز (Incinerator)

سیستم فلر که آن را با نام «فلر گازی» (Gas Flare) نیز می‌شناسند، دستگاه احتراقی است که در واحدهای صنعتی همچون پالایشگاه‌های نفت و گاز و يا چاه‌های نفتی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تاسیسات صنعتی، سیستم فلر به طور عمده برای سوختن گازهای آزاد شده از شیرهای اطمينان، تنفس مخازن و يا در برخی موارد برای سوزاندن جزئی گازهای انتشار يافته در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.




دسته‌بندی فلرها

به طور کلی دو نوع سیستم فلر وجود دارد: «فلرهای مرتفع» (Elevated Flares) و «فلرهای زمینی» (Ground Flares 

انتخاب نوع سیستم فلر به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر آورده شده‌اند:

  • فضای در دسترس
  • مشخصه‌های گاز فلر اعم از ترکیبات، مقدار و فشار
  • مسائل اقتصادی شامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی
  • قوانین داخلی و بین‌المللی

سیستم Elevated Flares

از فلرهای مرتفع در بسیاری از تجهیزات پالایشگاهی و کارخانه‌ها بهره می‌گیرند. گاز اضافی (خوراک ورودی) به داخل ستون سیستم فلر وارد می‌شود و در بالای آن می‌سوزد. ارتفاع این ستون از 10 تا ۱۰۰ متر متغیر است. انواع مختلف سیستم فلر مرتفع عبارتند از:

  • «فلر با کمک بخار» (Steam Assisted)
  • «فلر با کمک هوا» (Air Assisted)
  • «فلر بدون کمک» (non-Assisted)
  • فلر هیدروژنی

هوا یا بخار، به منظور سوختن بدون دود و کاهش نور شعله حاصل از سوختن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نکات منفی استفاده از تزریق بخار یا هوا، ایجاد نویز (آلودگی صوتی) در محیط است.

به سیستمی که عمل سوختن در سطح زمین انجام بگیرد، فلر زمینی می‌گویند. معمول‌ترین نوع فلرهای زمینی شامل آرایش چندین «جت فلر»(Multi-Jet Flare) با سیستم بسته است. در فلرهای زمینی، بخش سوزان در داخل یک محفظه عایق قرار گرفته است که نویز،‌ نور شعله و انتقال حرارات تشعشعی را کاهش می‌دهد و حفاظی در برابر باد ایجاد می‌کند. یک نازل افت فشار هم به منظور اختلاط مناسب مواد و احتراق کامل در نظر گرفته می‌شود تا نیازی به تزریق بخار نباشد. در مقایسه با فلرهای مرتفع، فلرهای زمینی به طور کلی دوده، نویز و نور کمتری دارند به شرط آنکه دبی جریانی گاز، از مقدار طراحی شده فراتر نرود. علاوه بر این، بر خلاف سیستم فلر مرتفع،‌ این نوع از فلرها، مواد سوختنی را کمتر پخش می‌کنند چرا که در زمین قرار گرفته‌اند.

زباله سوزها (Incinerators)هم نمونه ای ديگر از اين فلرهای زمينی هستند که برای از بین بردن 100 درصد گازهای خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند و در ظرفيتهای نسبتا کم نسبت به سایر انواع فلر بهره برداری ميشوند.

                                                              فلر زمينی بسته

 

                                                            سیستم فلر نصب شده در پالايشگاه آریان اطلس

 

                                                            سیستم فلر نصب شده در پالايشگاه آریان اطلس

 

                                                            سیستم فلر نصب شده در پالايشگاه آریان اطلس

 

                                                            سیستم فلر نصب شده در پالايشگاه آریان اطلس

 


همکاری در سیستم بی بو کردن و حذف ذرات معلق موجود در Flue Gas يک واحد پیرولیز در کشور چین:


لینک های مرتبط :