کراکينگ و سولفور زدايي مازوت و تبديل آن به گازوئيل و نفتای سولفور پايين

کراکينگ و سولفور زدايي مازوت و تبديل آن به گازوئيل و نفتای سولفور پايين

کراکينگ و سولفور زدايي مازوت و تبديل آن به گازوئيل و نفتای سولفور پايين

گسترش فرآیند شریف

                      



سولفور زدايي از مازوت (نفت کوره) و کراکينگ تلفيقی ترمال- کاتاليستی- سولفوز زدايي نفت کوره

 

کراکينگ تلفيقی ترمال و کاتاليستی

تبديل مازوت به محصولات سبک تر با ارزش افزوده بالا از دیرباز مورد توجه پالايشگاه های نفت بوده است. بيش از 25 درصد از نفت خام را کات مازوت و يا Fuel Oil تشکيل می دهد که عمدتا در سوخت کشتی ها کاربرد دارد. به دليل وجود سولفور بالا و ترکيبات فلزات سنگين در آن جزو سوخت های آلاينده محسوب ميشود. به دليل قوانين سخت گیرانه در خصوص استفاده از آن در سوخت کشتی و سایر صنايع، نیاز به سولفور زدايي از اين ماده مورد توجه قرار گرفته است. در اين ميان شرکت گسترش فرآیند شريف به منظور انتقال تکنولوژی سولفور زدايي، و هم چنين تبديل مازوت به محصولات سبک تر بخصوص گازوييل، با سولفور پايين با چند شرکت چينی وارد همکاری و انتقال تکنولوژی شده است. همچنين برای سولفور زدايي از خود مازوت هم با يک شرکت آلمانی همکاری نزديک دارد و میتواند در خريد و انتقال تکنولوژی به کشور، با متقاضيان اين صنعت همکاری نزديکی داشته باشد.

  • شکست مازوت با درصد تبديل بالای 70 درصد به کات گازوئيل با يک شرکت دارنده دانش فنی کشور چین در حال حاضر قابل دسترسی است. اين تکنولوژی تلفيقی از کراکينگ حرارتی- کاتاليستی و ادامه سولفور زدايي می باشد.

  • سولفور زدايي از مازوت بدون تبديل به محصولات سنگين تر (تنها کاهش ويکسوزيته) توسط تکنولوژی کشور آلمان می باشد که براساس سولفورزدايي با هيدروژن عميق استوار می باشد.

     


سولفور زدایی از مازوت:

براساس سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ، گوگرد، سوخت مورد استفاده کشتی‌ها تا ابتدای سال 2020 میلادی، به کمتر از نیم درصد میرسد. در حالی که اکنون گوگرد موجود در سوخت کشتی ها 3.5 درصد است. کشتی هایی که نتوانند این استاندارد را رعایت کنند حق پهلوگیری در هیچ بندری را ندارند، و جریمه میشوند. ایران با دارا بودن بیش از 180 کشتی، اعم از فله بر، کانتینر بر، نفت کش و ... . اگر در جایگزین کردن نفت کوره با سولفور پایین به جای سوخت فعلی کشتی‌ها جویا نباشیم، هیچ کشتی ایرانی قادر به پهلوگیری در بنادر خارجی نخواهد بود. این به معنای ایجاد بحران در تجارت دریایی کشور است.


شرکت مهندسی گسترش فرایند شریف، با همکاری يک شرکت دانش بنيان و صاحب دانش فنی در کشور آلمان، آمادگی خود را برای سولفور زدايي از مازوت تا زیر 2000 پی پی ام را اعلام میدارد. با توجه به نوع فرآيند ظرفيت 500 تا 1000 تن در روز طراحی شده است، و نياز به سرمايه گذار در اين زمينه وجود دارد. با توجه به اطلاعات موجود، هزينه سولفور زدايي از 3.5 درصد وزنی تا زیر 2000 ppm (که استاندارد آن 5000 ppm هست) هزينه تمام شده در حدود 25 دلار می باشد. بازگشت سرمايه برای چنين طرحی با توجه به تفاوت‌های قيمت مازوت پر سولفور، به کم سولفور، در حدود 16 ماه می باشد. کليه تجهیزات خط توليد توسط شرکت آلمانی ساخته شده، و بصورت کليد به دست (Turnkey) ارايه خواهد شد.

برای اطلاعات بيشتر با اين شرکت تماس حاصل فرماييد (baghmisheh@sepdco.ir).


 

 

 

 

لینک های مرتبط :