مطالعات امکان سنجی Feasibility Study

مطالعات امکان سنجی Feasibility Study

مطالعات امکان سنجی اولین قدم برای طراحی واحد های فرآیندی محسوب میگردد.این بخش از طراحی قدم مهمی تلقی میگردد لذا در این قسمت به بررسی عوامل مهمی پرداخته میشود که میزان بازدهی طرح را مشخص میکند.

مطالعات امکان سنجی طرحها

گسترش فرآیند شریف

مطالعات امکان سنجی چيست؟

مطالعه امکان‌سنجی موفقیت یا شکست یک ایده کسب‌وکار بالقوه را مطرح می‌کند. مفید بودن مطالعه بستگی به قدرت پیش فرض‌هایی که شما برای ایجاد آن استفاده می‌کنید دارد. اگر مطالعه امکان‌سنجی یک شکست احتمالی را نشان می‌دهد، می‌توانید پول خود را برای یک فرصت بهتر صرفه جویی کنید، و پروژه هایی را که هرگز شانس موفقیت ندارند نجات دهید.

طرح توجیهی فنی-اقتصادی (امکان سنجی) معمولا به بانک ها و سرمایه گذاران جهت تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری ارایه می‌شود. تا براساس برنامه زمان‌بندی و منابع مورد نیاز، و همچنین با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، سرمایه گذار یا بانک را متقاعد سازد که در پروژه سودآوری مشارکت می‌کند.

بررسی توجیه‌پذیری هر طرح سرمایه‌گذاری در سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی صورت می‌پذیرد. به بیانی دیگر، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر، انجام مطالعات طرح توجیهی ( امکان سنجی ) یا FS لازم است. FS امکان سنجی یک ایده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. و به این سوال مهم که "آیا ما باید پروژه پیشنهادی را اجرا نماییم یا خیر؟" پاسخ می‌دهد. همه فعالیت‌هایی که در راستای FS انجام می‌گیرد، برای پاسخ دادن به این سوال است.



اهداف مطالعات امکان‌سنجی:

  • تحقیقات بازار

  • جریان نقدی

  • پیش‌بینی درآمدی

  • گسترش امکانات

مطالعات امکان سنجی طرحها

گسترش فرآیند شریف

الزامات مطالعه‌ی امکان سنجی عبارت‌اند از:

● الزامات مالی

● مسائل مربوط به بازار

الزامات مديريتي

● الزامات فنی احتمالی


تحلیل بازار چیست؟

تحلیل و تخمین بازار به منظور بررسی قابلیت ایده مربوطه در حوزه بازار صورت می‌گیرد. این دسته از مطالعات، به مشتری ها کمک می‌کند تا فرصت های موجود در بخش‌های مختلف بازار را شناسایی نمایید. اگر هیچگونه فرصتی در بازار موجود نباشد، شاید دیگر انجام مطالعات امکان سنجی لزومی نداشته باشد. اگر فرصت‌هایی در بازار شناسایی شود، مطالعات تخمین بازار به مطالعات امکان سنجی در جهت دهی مطالعه سناریوها کمک می‌نماید. مطالعات تخمین بازار مبنای اطلاعات بسیار خوبی برای مطالعات امکان سنجی ( بخش مطالعه باز ) است.

گسترش فرآیند شریف

انواع مطالعات امکان‌سنجی

● امکان‌سنجی فنی

● امکان‌سنجی بازار

● امکان‌سنجی اقتصادی

● سایر مطالعات امکان‌سنجی


مطالعات امکان سنجی اولین قدم برای طراحی واحدهای فرآیندی محسوب میگردد. این بخش از طراحی قدم مهمی تلقی میگردد، لذا در این قسمت به بررسی عوامل مهمی پرداخته می‌شود که میزان بازدهی طرح را مشخص می‌کند.

مباحث بررسی شده در این مرحله شامل موارد ذیل می‌باشد:

1 - این طرح ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟

2 - بررسی نحوه تامین دانش فنی (License)

3 - مشخص کردن مقدار سرمایه گذاری اولیه

4 - بررسی منطقه جغرافیایی و محیط زیستی

5 - بررسی محل احداث کارخانه

6 - بررسی ظرفیت تولید بهینه (میزان بازده طرح)

7 - بررسی نحوه تامین مواد اولیه

8 - بررسی بازار فروش محصولات

9 - انتخاب محصول تولیدی بر مبنای تقاضای بازار

10 - مشخص کردن زمان بازگشت سرمایه 


نرم افزارهای مورد استفاده در این مرحله شامل موارد ذیل می‌باشد:

● Microsoft Office

● Comfar

● ASPEN ICARUS